ارتباط قد کوتاه با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

یک مطالعه جدید از اروپا حاکی از آن است که افراد قد کوتاه‌تر ممکن است بیشتر در معرض خطر پیشرفت به دیابت نوع ۲، در مقایسه با افراد بلندتر باشند.
محققان در این مطالعه اطلاعاتی را از هزاران نفر در آلمان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند؛ که تحت آزمایش‌های فیزیکی و تست‌های خون قرار گرفتند که حدود هفت سال مورد بررسی قرار گرفته بودند.
محققان دریافتند که هر ۴ اینچ (۱۰ سانتی متر) افزایش در قد یک فرد با ۴۱ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ برای مردان و ۳۳ درصد کاهش ریسک برای زنان مرتبط است.
عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
محققان پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که عواملی مانند سن، دور کمر، میزان فعالیت بدنی، عادت به سیگار کشیدن و مصرف الکل موثر در ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
همچنین محققان با بررسی نتایج به دست آمده بر روی بدن در حال رشد عنوان کردند که قد کوتاه ارتباطی با خطر ابتلا به مشکلات قلبی و متابولیکی نیز دارد.
این موضوع کاملاً ثابت نشده است، اما نتایج مطالعات جدید همچنین حاکی از آن است که افرادی با قد کوتاه، چربی بیشتری در کبد خود دارند که ممکن است به نوبه خود عامل افزایش ریسک دیابت نوع ۲ باشد.
این بررسی‌ها تنها یک ارتباط بین قد و دیابت ۲ را پیدا کرده است و نمی‌تواند ثابت کند که قد کوتاه به طور مستقیم منجر به دیابت نوع ۲ می‌شود. به عنوان مثال‌، مشکلات مربوط به تغذیه در دوران کودکی، که این مطالعه ذکر نشده است و ممکن است منجر به قد کوتاه و افزایش خطر دیابت نوع ۲ شود.
با این وجود نویسندگان در مقاله خود، که ۹ سپتامبر در مجله دیبتولوگا منتشر شده است نوشتند افراد کوتاه قد باید از نظر عوامل خطر دیابت و بیماری بیماری سی وی دی قلبی و عروقی] بیشتر مراقب وضعیت خود باشند
 
بیشتر بخوانیم: درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

نشانه‌های زیستی در تشخیص دیابت نوع ۲
محققان از موسسه آلمانی تغذیه انسانی پستن ربرچک داده‌های بیش از 27۰۰۰ نفر را از ۳۵ تا ۶۵ سال برآورد کردند که در مطالعه قبلی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی، نوع سبک زندگی، خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن شرکت کرده بودند 
از بین این شرکت کنندگان، محققان به طور تصادفی حدود ۲۵۰۰ شرکت‌کننده را انتخاب کردند که نماینده کل گروه بودند. (داشتن گروه کوچکتر برای محققان آسان‌تر شد تا میزان نشانگرهای زیستی را در خون شرکت کنندگان بررسی کنند). حدود ۸۰۰ نفر از این شرکت کنندگان پیشرفت در دیابت نوع ۲ را در طول دوره مطالعاتی داشتند.
برخلاف تصور ارتباط بین قد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ برای شرکت کنندگانی با وزن سالم بی ام آی بین 18و25 بیشتر از افرادی بود که اضافه‌ وزن داشتند یا چاق بودند
محققان همچنین دریافتند که داشتن پاهای بلندتر (برخلاف نیم‌تنه بزرگتر) با ریسک کم‌تر دیابت نوع ۲، به ویژه برای مردان، در ارتباط است.
زمانی که محققان معیارهای چربی در کبد و خون را در نظر گرفتند، ارتباط بین قد و دیابت ضعیف شد. این نشان می‌دهد که میزان چربی در خون و کبد تا حدودی می‌تواند این پیوند را توضیح دهد.
ارتباط قد و عوامل بیولوژیکی
نویسندگان می‌گویند ممکن است عوامل بیولوژیکی بر قد فرد تاثیر بگذارند و از همین طریق متابولیسم چربی می‌تواند دیابت نوع ۲ را تحت تاثیر قرار دهند.
محققان نوشته‌اند: “یافته‌های ما نشان می‌دهد که افراد کوتاه ممکن است دارای سطح ریسک فاکتور قلبی-متابولیک بالاتری در مقایسه با افراد قد بلند باشند. در نتیجه خطر دیابت بیشتری دارند.” یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که قد یک فرد ممکن است برای کمک به پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت، همراه با دیگر عوامل ریسک سنتی مانند چاقی، مورد بررسی قرار گیرد
 

ارسال درب خانه

تمامی ارسال ها با کمترین زمان ممکن به دست شما عزیزان خواهد رسید

اصالت محصول

تمامی محصولات تولید همین مجموعه می باشد.

پشتیبانی خرید

ما تا رسیدن محصول به دست شما ، کنار شما هستیم ، تضمین اصالات کالا با ما